Saturday 22 November 2014

Aku, Kapal Terbang & MAS


Aku rasa semua org mase keciknya kalo nampak benda terbang yg besar2 cam helikopter ke kapal terbang ke sure excited kan..x terkecuali aku..bahasa budak2 dulu aku sebut 'batak'/ 'kemaruk' ..hiiii. Dulu berangan bile lah nak naik k/terbang sebab dulu x ada tagline 'everyone can fly' gitu. nak jadik cerita masa kat Touch 'N Go, tahun terakhir rasenya sebelum aku join Jab. Penerangan (JAPEN)..ada family day ke dinner gitu, aku menang hadiah ke-3 lucky draw..tahun-tahun sebelumnya, paling mahal aku dapat 'blender' atau 'oven'..yg kerapnya 'pen' atau 'mug'. 
Cam tahu-tahu je tu tahun terakhir aku kat Taouch n GO gaknya...aku dapat 'tiket 2 org MAS ke Langkawi'..wowwwww....bestnye...cam dapat RM1juta perasaannya...hiii. Yg no 1 dapat gi Paris ke-2 gi bandung x silap..x apalah asalkan aku dapat naik k/terbang (kemaruk kan?) 
Aku bawak ibu sebagai teman...bangganyaaaa sebab aku anak pertama bawak ibu naik k/terbang jalan2. Naik je kapal bab nak take off aku sejuk & berpeluh..pegang tangan ibu kuat2...pejam mata..ibu terkekek-kekek gelak..dia cool sbb da 2 kali gi haji...skrip dia "alah kapal kecik pun takut..ibu naik kapal besar relekkk aje"..belagak ibu aku ni. "1st time memang le cenggini"..jawab jangan x jawab. 

Betullah org kata bila dah sekali pasti akan ada 2, 3 dan seterusnya. Rezki aku bila join gomen, Jabatan Penerangan Malaysia, belum pun 3 bulan kerja aku dah dapat pluang naik kapal lagi..my 1st journey gi oversea gitu..walau cuma sejengkal..Brunei aje..still aku bangga..pada diri sendiri, rasa cam x caya sebab mase kecik naik k/terbang antara impian aku..orang lain busy nak jadi doktor lah..lawyer lah..aku??? manusia x ada cita2..hampeh kan? sekali lagi..bila dah sekali gi oversea in shaa Allah ada peluang lain lagi..
Rezkinya aku attached di Caw. Perhubungan Antarabangsa...jadi penyebab  aku dapat pergi lain-lain negara ASEAN..syukran..berkat doa ibu. Naik bussiness class lagi engkau, upgraded..1 level dengan KSU, dato'-dato' ..memang x pernah terpikir lagi..syukur ya Allah. 

1 benda x laratnya duk bussiness class ni...aku ni x boleh 'membuta'..asyik kena kejut  je dek cabin crew...suruh makan..gsuruh minum lah...gggrrr..walau dah bubuh yg tutup mata tu..ntah nape baik & peramah banget cabin crewnya..i love MAS cabin crew so much..terbaik di dunia gitu. 


Alkisah dah 'love' kat MAS cabin crew tu..tu yang Allah ketemukan aku dengan Mr Syurga..sape lagik kalo bukan hubby gua..Ikmal Azhar. Walau bukan pilot...cuma steward aje, cintanya aku kat mamat ni (hiii..sempat selit kisah cinta)..


(eh eh..belek punya belek foto cabin crew kat ggogle..ada rupanya foto Mr Syurga aku..tu duk terbaring kat depan..4 dari kiri..encem tak??)

itulah kisah pendek aku pasai k/terbang..akibat kemaruk sangat dgn kapal...jatuh cinta pun dgn orang yang ada kaitan dgn kapal. Walau selepas trajedi MH370 dan MH17, aku tetap kemaruk dgn k/terbang dan aku akan terus ‪#‎FlyhighwithMAS. TQ Jabatan Penerangan yg dah banyak beri aku peluang naik k/terbang dan kenal lain negara, bangsa dan ugama. Tq Mr Syurga sbb sudi bawak jalan2 dengan tiket free...gi jauh sikit dari ASEAN hiii..

Anak-anak sangat beruntung, kecik-kecik da jalan jauh jenguk negara orang..rezeki korang anak-anak, esok jangan lupa rumput bumi..jadilah resmi padi:)
Alhamdulillah atas nikmatMu ya Allah. bagi org lain mungkin 'alahhh nothing' tapi bagi aku apa saja yg baik atau sebaliknya...semuanya nikmat dariNya:)

No comments:

Post a Comment